Nieuw NAR-onderzoek over regulier en speciaal onderwijs

02 juni 2025
Delen
Delen
02 juni 2025

Nieuw NAR-onderzoek over regulier en speciaal onderwijs

Het Nederlands Autisme Register doet voortdurend onderzoek naar verschillende onderwerpen, zo ook het onderwijs. Hierbij horen we verschillende geluiden van professionals, bijvoorbeeld uit het speciaal onderwijs. Eén van die geluiden gaat over de indruk dat het lijkt of de ondersteuningsbehoefte van leerlingen met autisme groter is dan een aantal jaar geleden. Een nieuw, gepubliceerd NAR-onderzoek bevestigt deze indruk.

NAR-onderzoekers Chantal van den Helder, Rachel Plak en Sander Begeer onderzochten hiervoor samen met Martijn Meeter de relatie tussen bijkomende diagnoses, welbevinden en schooltype bij autistische leerlingen in Nederland (2013–2022). Hier kwamen meerdere interessante uitkomsten uit naar voren:

  • Leerlingen met autisme, vooral die met bijkomende moeilijkheden, volgen vaker speciaal onderwijs. Voor taal-leermoeilijkheden werd het verschil met het regulier onderwijs groter.
  • Autistische meisjes en kinderen met meer autismekenmerken scoorden lager op welbevinden dan jongens of kinderen met minder autismekenmerken.
  • Schooltype maakt voor welbevinden geen verschil.
  • De ernst van emotionele problemen nam in de jaren af en gedragsproblemen namen toe, behalve bij leerlingen met autisme op speciale scholen, waar gedragsproblemen juist afnamen.
  • Meisjes lieten niet alleen meer emotionele, maar ook meer gedragsmoeilijkheden zien dan jongens.

Wil je meer weten over deze inzichten? Lees dan gratis het hele artikel via https://doi.org/10.1007/s10803-025-06839-3!

Reload 🗙