Onderwijs kan het functioneren van mensen met ASS verbeteren. Welke invloed Passend Onderwijs heeft op de schoolplaatsing van autistische leerlingen is nog niet helemaal duidelijk. Bij het vormgeven van passend en inclusiever onderwijs is het nodig om te evalueren op welke wijze een gespecialiseerde onderwijsvoorziening bijdraagt aan de ontwikkeling van autistische leerlingen.
Het onderzoek
We kijken naar veranderingen in de schoolplaatsing van autistische leerlingen sinds de invoering van Passend Onderwijs. Daarnaast bekijken wij welke factoren daarbij een rol kunnen spelen, bijvoorbeeld leeftijd en gedragskenmerken.
Wij willen graag meer weten hoe een gespecialiseerde leeromgeving een rol speelt in het functioneren van autistische leerlingen. Bijvoorbeeld: Wat is de invloed van het volgen van onderwijs op een school met uitsluitend autistische klasgenoten? Wat is de rol van de leerkracht of docent op de ontwikkeling van zelfkennis van kinderen en jongeren met autisme? En welke bijdrage heeft de inrichting van een schoolgebouw en een klaslokaal op de prikkelverwerking van autistische leerlingen?
In dit project werken we samen met de Leo Kanner Onderwijsgroep. Deze onderwijsgroep verzorgt gespecialiseerd onderwijs op zes scholen voor speciaal onderwijs (SO) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO) in de regio Leiden. Drie van deze scholen zijn alleen toegankelijk voor leerlingen met een autismespectrum diagnose. Ouders worden via de school uitgenodigd om een vragenlijst in te vullen.
Deelname
Aanmelden voor dit onderzoek kan via onze aanmeldformulieren voor ouders/verzorgers van autistische kinderen van 15 jaar of jonger.